Hogyan töltsük fel szervezetünket vitaminokkal?

Tél végére kiürülnek a vitaminraktáraink, így mindenképp pótolni kell ezeket. Természetesen az étrend-kiegészítők, vitamintabletták is szóba jöhetnek, de a természet most sem hagy cserben bennünket, csodálatos télen is kapható zöldségeink segítségével is tudjuk pótolni a vitamin- és ásványi anyag készletünket!
Téli zöldségek vitamin- és ásványi anyag tartalma

  • Káposztafélék: vöröskáposzta, fehérkáposzta, kelkáposzta, kelbimbó, fodros kel

Vitaminok, ásványi anyagok: A-, B-, C-vitamin, kálium, vas, kálcium, ballasztanyagok, mustármagolaj glikozidjai (hasonlóan a tormához, antibakteriális hatású)

Javasolt fogyasztás: vöröskáposzta – salátaként gránátalmamagokkal; fodros kel, kelkáposzta – sütőben sült chipsként; kelbimbó – sütőben sütve, curryvel fűszerezve.

  • Póréhagyma

Vitaminok, ásványi anyagok: B-, C-vitamin, kálium, folsav, vas, kálcium, ballasztanyagok

Javasolt fogyasztás: kiváló szószalap, illetve krémessé teszi a rizottót is.

  • Cékla

Vitaminok, ásványi anyagok: A-, B-, C-vitamin, kálium, folsav, vas, magnézium, betanin - „céklavörös” színanyag, szaponin

Javasolt fogyasztás: nyersen vagy előfőzve meghámozzuk, marináljuk és zsázsával, dióval vegetáriánus carpaccio-ként tálaljuk.

  • Paszternák, petrezselyemgyökér

Vitaminok, ásványi anyagok: A-, B-, C-, E-vitamin, kálium, folsav, vas, kálcium, ballasztanyagok

Javasolt fogyasztás: mindkettő pürésítve a legfinomabb.

  • Feketegyökér

Vitaminok, ásványi anyagok: A-, B-, C-, E-vitamin, kálium, vas, kálcium, foszfor, ballasztanyagok, inulin

Javasolt fogyasztás: párolva pürésítve (akár burgonyával együtt), hasonló a spárgához.

  • Feketeretek

Vitaminok, ásványi anyagok: B-, C-vitamin, kálium, magnézium, folsav, vas, kálcium, mustármagolaj glikozidjai

Javasolt fogyasztás: szendvics mellé ropogtatva. Picit sózzuk be.

  • Sárgarépa

Vitaminok, ásványi anyagok: béta-karotin, kálium, vas, kálcium

Javasolt fogyasztás: vajjal, mézzel megpárolva vagy sütőben sütve a legfinomabb.

  • Burgonya

Vitaminok, ásványi anyagok: B-, C-vitamin, kálium, vas, magnézium

Javasolt fogyasztás: sütőben sütve, „melegítő” fűszerekkel (chili, gyömbér, fokhagyma, édeskömény, torma, ...) megszórva.


Svájcban plakáton is hirdetik, hogy krumplit kell venni:


Fotó: noi-magazin.hu, Kiss Balázs

  • Retek

Vitaminok, ásványi anyagok: béta-karotin, B-, C-vitamin,kálium, kálcium, magnézium

Javasolt fogyasztás: salátaként, lereszelve almával, mazsolával, mogyoróval, málnaecettel és dióolajjal leöntve.

  • Madársaláta

Vitaminok, ásványi anyagok: A-, C-vitamin, vas, kálcium, cink, foszfor

Javasolt fogyasztás: nagyon jól illik hozzá a citrusos íz, így narancsgerezdekkel, dióolajjal salátaként a legfinomabb.

  • Cikória

Vitaminok, ásványi anyagok: A-, B-, C-vitamin, kálium, folsav, vas, ballasztanyagok, inulin, lactucopilkrin (keserűanyag)

Javasolt fogyasztás: paradicsomszószban, sajttal megszórva kb. 15 percig sütve.

Kapcsolódó cikkek

Szokásaink megismerése a pihentető alvás kulcsa

Az alvási szokásaid többet árulnak el rólad, mint gondolnád

Az alvásproblémák felszámolására sok esetben egyszerű megoldást lehet találni, ebben segítsékünkre van, ha megismerjük alvási szokásaink jelentését.

Miért "superfood" a gyömbér?

A szezon sztárja: a gyömbér

A göcsörtös gyömbérgyökeret az utóbbi időben már minden egészségtudatos konyhában megtaláljuk. Felhasználhatjuk reszelve, szeletelve, őrölve teába, főételekbe, de akár édességekbe is.

Ezekkel a trükkökkel turbózd fel a memóriád

Trükkök, amikkel felturbózhatod a memóriádat

Ha úgy érzed, az emlékezőtehetséged nem a régi, de legalábbis ráférne egy kis olajozás, van néhány trükk, ami biztosan a javadra válik.