Divat

Mit árul el rólunk a ruhánk színe?

 

Mind voltunk már úgy, hogy reggel álltunk a gardrób előtt, és még a kedvenc ruhánk sem tűnt elég jónak. A “nincs egy rongyom” érzésnemcsak a hölgyek sajátja. Bár a közkedvelt mém szerint a férfi csak kiránt egy pólót a fotelba dobott halomból, beleugrik a kedvenc farmerjébe és még a zoknival se különösebben válogatós, de ez azért nem fedi teljesen a valóságot. Elvégre a kamaszkorból kinőve igenis igényeljük a tiszta, rendezett ruházatot, és ami még fontosabb, az öltözködés a bennünk rejlő magabiztosságot, humort, kreativitást, dominanciát is hangsúlyozza. Elvégre másként öltözünk fel egy tétmérkőzésre, másként randira, és megint másként, ha a prezentációt kell a leendő ügyfélnek megmutatni. Az öltözködés kommunikáció, ami lehet ösztönös, és tudatos is.

Az öltözködés, mint kommunikációs eszköztár

Az öltözetünkkel közölhetjük az épp aktuális érzéseinket és hangulatunkat, de társadalmi státuszunkat, képzettségünket, vagy akár identitásunk apró jeleit egyaránt.

A ruha azt is megmutatja például, hogy:

  • Mennyi energiánk van aznap.
  • Mekkora a befolyásunk, vagy mekkorának érezzük azt.
  • Milyen tartjuk eszesnek magunkat és hogy valójában mennyire vagyunk azok.
  • Milyen a gazdasági helyzetünk.
  • Mennyire fontos számunkra a márka.

Mindebből látszik, hogy a ruhaválasztásunk mindig egyfajta feedback. Kommunikációs jelzőrendszer és visszacsatolás, ami feltárja/megerősíti vélt vagy valós státuszunkat.

Az, ahogy mások érzékelnek minket

A ruházat fontos szerepet játszik az első benyomás kialakításában és nyilván arra törekszünk, hogy ez pozitív legyen. Ahogy a közmondás tartja, a ruha teszi az embert. A tudományos kutatások és a divatpszichológia szerint is sokkal többet árulunk el magunkról pusztán a színválasztással, mint ahogy annak tudatában vagyunk. Ezért a tudatos öltözködés egyfajta pszichológiai/manipulációs eszköz a kezünkben.

A színek pszichológiája

A színek véletlenszerű használata valójában minden, csak nem random; ösztönösen választunk olyan színeket, ahogy érezzük magunkat. Még mindig ösztönös, de egy szinttel magasabb fokú alkalmazása a színeknek, amikor olyan színt választunk, amivel jobb hangulatba kerülhetünk. A tudatos színválasztás viszont már mások befolyásolására alkalmas szintje a divatnak. Nézzük hát, hogyan „működnek” a színek!

Kék

  • A sötétkék a lojalitás, stabilitás, és a nyugalom színe,
  • Világos árnyalatai a fiatalság, a gyermekkor, és a jövőbe vetett bizalom színeként dominálnak. A középkék árnyalatok jó kommunikációs készséget sugallnak.
  • Az élénk, például királykék, pávakék árnyalatok pedig a nemességhez, eleganciához köthetők.

Vörös

Igencsak eltérő jeleket közölhetünk vele.

  • A harag, a düh, a fájdalom kifejezése mellett a szenvedély, és a szexualitás, a bátorság, sőt a kalandvágy és kockázatvállalás színe is.
  • Az biztos, hogy intenzív és nagyon mély érzések dúlnak abban az emberben, aki vörös színt visel, legyen az akár pozitív, akár negatív érzelem.

Sárga

  • A boldogság, optimizmus, fiatalság, csipetnyi bolondság, a humor és a lelkesedés színe is a sárga, különösen az élénk napsárga árnyalat.
  • Nem véletlen, hogy a világ első emotikonja, a smiley is sárga színű.
  • Sápadt, vagy sötét árnyalatai azonban hagyományosan az irigységhez kötődnek.

Zöld

  • A vöröshöz hasonlóan ambivalens szín.
  • Az egészség, biztonság, a remény és siker színe a zöld.
  • A mélyebb, intenzívebb árnyalataihoz azonban sztereotipikusan a gonoszságot társítjuk.
  • A mesékben a méreg színe általában sötét, vagy acid zöld, és az antihősök, például a gonosz Nyugati boszorkány bőrének a színe is zöld.

Fekete

A dominancia, az erő, a hatalom, a titokzatosság, és egyúttal a profizmus színe a fekete.

  • A nyugati társadalmakban a gyász kifejezésére is használják, illetve mindenkinek – jellemzően kamaszkorban - van egy fekete korszaka.
  • Az ikonikus femme fatale, azaz a Végzet asszonya is feketében, vagy vörösben látható.
  • Az erős, anyagilag független, magas társadalmi státusszal bíró férfiak is előszeretettel viselnek feketét.
  • A művészek, kiváltképpen a fotósok és divattervezők is gyakran öltöznek feketébe, náluk ez mondhatni szakmai szélsőség, hiszen egész életükben színekkel dolgoznak.

Lila

Hagyományosan a nemesi származás és a luxus színe, hiszen a szín előállításához szükséges bíborcsiga-nedv lefejtése hosszadalmas és körülményes folyamat volt, amit csak a nemesség tudott megfizetni.

  • E színhez kapcsolódik a spiritualitás is, különösen a távol-keleti filozófiák tanításaiban.
  • A nyugati társadalmakban a keresztény egyház és a katolikus vallás színe.
  • A gyógyítás és a mágia képességét is ehhez a színhez társítják.
  • Régebben a fekete mellett ez volt az egyetlen szín, amit az özvegyek viselhettek a gyászév végéig.

Barna

A stabilitás, kiegyensúlyozottság, gyakorlatiasság színe.

  • Tudatos szinten olyan emberé, aki semleges álláspontot szeretne hangsúlyozni.
  • Ösztönös választásként azok öltenek barnát, akik a realitás talaján állnak, jobban szeretnek a háttérbe vonulva csendesen szemlélődni, nem akarnak feltűnést kelteni, vagy elárulni az érzéseiket, motivációikat.
  • Hagyományosan a kétkezi/mezőgazdasági munka és a hétköznapi praktikusság kapcsolódik hozzá, viselői szakmájuk elismert szakértői.

Narancs

A melegség, a jókedv, az energia, a pezsgés vibráló árnyalata, mely életkortól függetlenül a felhőtlen, gondtalan vidámságnál mélyebb és intenzívebb érzelmi hátteret/alapot sugall: a boldogságot és kiegyensúlyozottságot.

Fehér

  • A nyugati társadalmakban az ártatlanság, tisztaság színe, a keleti társadalmakban viszont a fehér a színek, azaz az élet hiányát jelöli, ezért ott a gyász színe.
  • A fehér önmagában vagy feketével párosítva a klasszikus elegancia megtestesülése, ünnepélyességet sugall, valamint hagyományosan a rituálék, így az egyházi és polgári ceremóniák színe is egyben.

Szürke

  • A semlegesség, gyakorlatiasság színe, a barnához hasonló alkatú, ám annál kissé komolyabb/komorabb ember választ szürkét.
  • Ugyanakkor a szürke szín azt is sugallja, hogy viselője harmóniában van önmagával, magabiztos, tudatában és birtokában van képességeinek.
  • Hagyományosan a szellemi munkát végzők hordtak szürkét, így szimbolikusan a magasabb szintű mentális képességeket hangsúlyozza.

A színek, a stílus, az arányok, és természetesen mindezek okos kombinációja adja a divat, mint eszköztár magvát. A legfontosabb azonban, hogy érezzük jól magunkat a kiválasztott öltözékünkben. A jó ruha, olyan mint egy második bőr. Minden mozdulatnak arról kell árulkodnia, hogy nemcsak hordjuk, de viseljük az öltözéket, amellyel azonosak vagyunk.